Защо е важно екранното време да бъде споделено преживяване?

През 2016 година Ерик Расмусен и колеги изследват влиянието на 10 епизода на “Daniel Tiger’s Neighborhood” върху деца между 2 и 6 години. Резултатите показват, че гледалите предаването имат действително по-високи нива на емпатия и разпознаване на емоциите. Положителните ефекти били налице обаче САМО И ЕДИНСТВЕНО, когато гледането е било придружено от активни разговори с възрастен. 

Защо е важно да гледаме заедно с детето? 

✅ Когато детето е малко, то ни се доверява безрезервно. И това е времето, в което можем и е важно да предадем нашите ценности и да положим основите за добър баланс, здравословен живот, морал и безопасност. Да ги учим да мислят критично за съдържанието, което достига до тях през екрана. След няколко години е много вероятно те да търсят друг източник на информация, вместо да се обръщат към нас.  

✅ Твърде често децата стават свидетели на примери за неприемливо поведение чрез устройствата (например обидни думи, високорисково поведение, различни форми на насилие и т.н.). Ако детето гледа само, неусетно медията възпитава вместо нас. Но когато гледаме заедно, можем да паузираме или спрем видеото, да обсъдим видяното и да предадем нашите ценности и вярвания. Разговорите могат да бъдат всякакви, но един елементарен въпрос, който можем да зададем на детето, е “Какво мислиш ще се случи, ако някой направи това в реалния живот?”

Виж също: Подходящо ли е дадено дигитално съдържание за детето ми?

✅ Много пъти действието в екрана се развива по-бързо, отколкото детето може да възприеме. Чести почивки с кратък разговор може да помогне на малкото като му даде почивка, но и да разбере по-добре как се е развило действието. В противен случай гледането се превръща единствено в загуба на ценно време… 

⚠ Когато се ангажираме в екранното време на детето, негативните ефекти намаляват, а позитивните – растат ⚠

***

Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в InstagramFacebook, YouTube и Spotify.

***

„Relation between active mediation, exposure to Daniel Tiger’s Neighborhood , and US preschoolers’ social and emotional development“, Eric Rasmussen, 2016

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *