Днес ще продължим дискусията за споделянето на снимки на нашите деца от образователните, спортните и развлекателните институции и частни бизнеси.
В предния епизод на #децапредобектива поговорихме за Декларацията за информирано съгласие, която трябва да е неизменна част от представените ви документи при започване на детето в ново учебно заведение. Тази декларация описва, при какви обстоятелства, ако изобщо, се съгласявате децата ви да бъдат снимани и публикувани онлайн в страниците и социалните мрежи на учебното заведение.
Когато говорим за извънкласни занимания, спортни практики, учебни центрове, школи за частни уроци, частни детски градини и ясли, развлекателни детски пространства и др, важи абсолютно същото правило. Ръководството на тези бизнеси няма право да публикува съдържание на децата ви без вашето информирано съгласие.
За разлика от държавните детски институции, частните такива в основата си са бизнеси, които се нуждаят от реклама. А каква по-добра реклама от доволните клиенти и потребители на услугата? Следвайки този принцип, много частни бизнеси използват снимково и видео съдържание на записаните деца за публичните си платформи и социални мрежи, за да рекламират услугите си. Тази практика може да бъде прекратена чрез отказ детето ви да бъде публикувано в публични платформи в декларацията за информирано съгласие.
Ето няколко съвета, за които да следите при среща с управлението на съответния бизнес:
- Прочетете внимателно декларацията, настоявайте снимково и видео съдържание да не се споделя или да се споделя само в затворени частни групи и чатове, в които присъстват само родители.
Цялата рубрика ДЕЦА ПРЕД ОБЕКТИВА може да видите тук
- Понякога предлагат лицата на децата да бъдат маскирани чрез компютърна обработка или децата да бъдат снимани в гръб. Това, макар и на пръв поглед разумно, означава, че детето ви все пак ще служи за реклама.
- Честа практика при частниците е да слагат клауза в общия договор, вместо отделна декларация. Така родителите, понякога в бързината не прочитат в детайли общите условия и подписват неинформирани. Ако забележите такава практика, моля, обърнете се към ръководството и им настоявайте, да изнесат информираното съгласие за онлайн публикации в отделна декларация.
- Ако никъде в документите не се споменава този въпрос, проактивно попитайте, каква е политиката им, защото практиката показва, че почти няма бизнеси, които да не споделят по някакъв начин съдържание от ежедневните им дейности с децата или по-специалните събития, например тържества, спортни състезание или други академични постижения. Интересувайте се, какви са страниците им в социалните мрежи, посетете ги, разгледайте има ли публикувани деца и използвайте това, за да обсъдите темата и защитите децата си онлайн.
***
Ако те интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускай да последваш Offline Kids в Instagram, Facebook, Youtube и Spotify.