Забавни и полезни екранни дейности

Вместо пасивно консумиране или ангажиране с нездравословно съдържание

Споделяме набор от идеи, които могат да бъдат адаптирани според интересите и възрастта на детето.

Насърчаваме използването им като допълнение и обогатяване на съответните активности в реалния живот, а не като техен заместител.

Можеш да принтираш идеите и да ги поставиш на видно място у дома, за да са ти винаги под ръка.

ВИРТУАЛНИ ПЪТЕШЕСТВИЯ

Заедно с детето можем да посетим и разучим интересни локации из целия свят. 

  • Гледане на клипчета, които разказват за интересни забележителности;
  • Разглеждане на планетата, различни държави и локации чрез Google Earth и Street view на Google Maps;
  • Виртуални посещения на музеи, които са подходящи за деца, включително такива, които ни позволяват да се запознаем с различни култури и традиции.

Интересна идея е да си избираме „Държава на седмицата/месеца“ и да търсим съдържание, което разкрива най-интересните и исторически дестинации, културата и традициите на страната, изявени личности в любимия ни спорт, да чуем химна и намерим на географската карта и т.н.

ТВОРЧЕСКИ ПРОЕКТ

Можем заедно да потърсим в онлайн пространството различни идеи за творчески проекти и занимания, според интересите на детето, с които да ги развием и разнообразим.

  • “Направи си сам” проекти (DIY);
  • Идеи за ръчно творчество;
  • Творчески уроци (например: оригами, работа с глина и други материали)

НАСЪРЧАВАЩИ ДВИЖЕНИЕТО

Можем да потърсим приложения и видеа, които насърчават физическата активност и могат да ни помогнат да се движим редовно и изразходим излишна енергия.

  • Забавни тренировки за деца (включително съответстващи на любим спорт);
  • Видео уроци по балет и други танцови стъпки.

Можем да използваме екраните да вдъхновим детето за любим спорт и да го насърчим, когато му е трудно и се колебае дали да се откаже. Можем да потърсим заедно известни спортисти и техните най-добри изпълнения, или да го запознаем с техники, които да подобрят собствените му умения.

НАУЧНИ ЕКСПЕРИМЕНТИ

Можем да потърсим и изпробваме заедно различни научни експерименти, съобразени с възрастта и интересите на детето. 

За по-малките деца: 

  • Клипчета, които преминават през всички необходими стъпки;

За по-големите деца: 

  • Приложения, които позволяват симулация на научни експерименти, в областта на физиката, химията и биологията.

ВИЗУАЛНИ ИЗКУСТВА

Можем да насърчим разгръщането на креативността чрез използването на технологии за създаване на изображения и илюстрации. 

  • Чрез “how to draw” уроци” с различна трудност;
  • Чрез създаване на собствени изображения или оцветяване (coloring pages) в различни компютърни програми (Paint, Pain.NET) или чрез графичен таблет.
  • Създаване на персонализирани поздравителни картички за семейството и приятелите;
  • Създаване на кратки видео клипове.

За по-големите деца: 

  • Експериментиране с обработката на снимки (Canva, Photoshop, CorelDraw) и видеа;
  • Създаване на: 
    • Колаж с реални снимки, например виртуален семеен фотоалбум;
    • Семейно родословно дърво, като се запознават с историята на семейството и по-далечни роднини. 
    • Видео чрез stop-motion техниката;
    • Дигитален комикс (приложението Pixton);
    • Анимации;
    • Интерактивни инфографики (Canva) и др.

С по-малките деца можем да работим заедно по измислена от нас приказка или герой. В началото можем да измислим историята и да я запишем в текстообработваща програма или като аудио версия. След това можем да подкрепим въображението си чрез визуализиране на героите, а защо не и да създадем заедно семпла анимация, slow-motion видео или кратък комикс? Разбира се за финал да го изпратим на баба, дядо и други скъпи за семейството личности.

МУЗИКАЛНИ ИЗКУСТВА

Можем да използваме дигиталните технологии за развиване на музикална култура и развиване на умения:  

За по-малките деца: 

  • Песнички с движения на ръцете, които оказват влияние върху речевото развитие на детето, паметта и креативното мислене;
  • Запознаване с различни музикални инструменти, с които досегът на живо е труден или невъзможен, както и техните звуци и функции.

За по-големите деца: 

  • Проучване на музикални инструменти;
  • Онлайн музикални уроци;
  • Програми и приложения за създаване на собствена мелодия и дори песни.

Можем да измислим заедно забавна песен за празника на приятел и по този начин да обвържем виртуалното преживяване с приятна емоция в реалния живот.

ОПОЗНАВАНЕ НА ПРИРОДАТА

Можем да използваме дигитално съдържание, за да разпалим интереса на детето по заобикалящата ни природа и да разширим знанията си за нея. 

  • Чрез научно образователни видеа (National Geographic, Discovery и др), съобразени с интересите и възрастта на детето;
  • Приложения за разпознаване на заобикалящата ни растителност или за слушане на звуци от природата;
  • Приложения, които ни позволяват да си направим виртуална разходка в космоса, наблюдавайки звезди и планети (SkyView);
  • Посещение на виртуални планетариуми;
  • Наблюдение чрез виртуални микроскопи.

С по-малките деца можем да си планираме споделени NatGeo моменти, в които всеки член от семейството избира интересна за него тема, а след това да гледаме заедно кратки видеа, разкриващи кадри и интересни факти за нея. Това е чудесен подход, който може да ни помогне да предоставим отговори на някои от трудните въпроси, които децата често ни задават.

НАУЧАВАНЕ НА ЧУЖД ЕЗИК

Научните изследвания потвърждават, че език се учи чрез двупосочна интеракция с живо същество. Но дигиталните технологии могат да бъдат чудесно допълнение на усилията, които полагаме в тази област.

  • Песнички и видеа на друг език, според нивото на детето;
  • Приложения за учене на език чрез игра;
  • Възможности за общуване и упражняване на езика с връстници от цял свят (при по-малките деца с родителски надзор).

Можем да се запознаем с различни езици, включително и жестомимичния език, като по този начин да влезем дори за малко в обувките на хора със слухови затруднения.

КОМПЮТЪРНИ УМЕНИЯ

Да насърчим по-големите деца да развиват уменията си за програмиране или работа с по-сложни програми. 

  • Програмиране според нивото и възрастта им (включително на Scratch, което е включено в учебната програма от 3 клас);
  • Изработка на собствен уебсайт (Платформи като Wix или WordPress);
  • Разработване на собствено мобилно приложение.

ДРУГИ УМЕНИЯ

Можем да насърчим използването на Интернет за развиване на всякакви умения и знания в зависимост от интересите на детето:

  • Експериментиране чрез проектиране на архитектурни проекти (SketchUp app);
  • Проучване на кулинарни рецепти за деца;
  • Театрални уроци;
  • Изучаване на човешкото тяло чрез интерактивни модели (Human Body app) и др.

ЕКРАННОТО ВРЕМЕ КАТО СПОДЕЛЕНО ПРЕЖИВЯВАНЕ

В най-добрият случай можем да превърнем екранното време в споделено преживяване. Това е чудесна възможност да разговаряме с детето за необходимостта да си поставяме граници, етични норми и грижа за нашата безопасност в дигиталния свят. Можем да го научим да използва технологиите като развива умения, които могат да му бъдат от полза в реалния живот.

Можем да превърнем филмовите вечери в истинско преживяване – да нарисуваме и „продаваме“ билети, да се заредим с напитки и пуканки и да поканим приятели, в които събитието да се превърне в незабравим спомен!

Имаш други идеи или опит, който да споделиш? Разкажи ни тук: