Прекалява ли детето с екраните или ги използва в здравословни граници?
НЕ всяко занимание с устройства може да има негативни последствия, както и НЕ всяко дете развива проблематични отношения с екраните.
Важно е като родители да наблюдаваме и вземем цялата картинка в предвид, за да преценим дали детето използва технологиите като полезен инструмент или екранното време повлиява важни аспекти от живота му.
Най-важният въпрос, който да си зададем:
Използва ли детето умисъл в процеса или екраните му служат единствено за забавление?
Когато мозъкът използва префронталния кортекс, има умисъл в процеса, мисловна дейност и реално учене, и това би могло да бъде полезно.
Когато обаче мозъкът използва изцяло лимбичната система, докато е пред екрана, той е изцяло отдаден на емоции и забавление, изпитва трудност да се контролира и приоритизира екраните над всяка друга дейност.
Какво да наблюдаваме, за да преценим дали има нужда да направим корекция в допустимото екранно време
- Как са очите на детето след екранно време? Зачервени, напрегнати? Може ли да поддържа зрителен контакт?
- Има ли промяна в съня на детето? Трудно ли му е да заспи, спи ли по-малко, сънува ли кошмари?
- Има ли промяна в начина, по който общува със семейството и приятелите? Има ли склонност да предпочита онлайн общуването пред това в реалния живот?
- Как се справя в училище? Има ли промяна в представянето му, оценките, мотивацията му за учене?
- Поддържа ли интереса си към досегашните хобита или първото и може би единственото нещо, което иска да прави в свободното време, е да стои пред екран?
- Има ли детето достатъчно физическо движение през деня и има ли промяна в хранителните му навици?
- Успява ли детето да научи нещо практично, използвайки технологиите, което да приложи в реалния живот?
Неща, за които да бъдем особено внимателни:
- Прекалено превъзбудено ли е детето след екранното време? Признаци за свръхстимулация могат да бъдат агресия, пристъпи на плач, не може да стои на едно място, предизвикателно поведение, емоционален срив и т.н.
- Започнало ли е екранното време да измества важните за деня активности – необходими, за да е здраво, за да се справя в училище, общуването със семейство и връстници и т.н.?
- Търси ли устройството, когато е време за сън?
- Изпитва ли тревога, депресия, агресия, когато устройството не е наблизо?
- Показва ли силно раздразнение или агресия, докато е пред устройство? Например, хвърля ли клавиатурата, блъска ли по нея и т.н.