Прекалява ли детето с екраните или ги използва в здравословни граници?

НЕ всяко занимание с устройства може да има негативни последствия, както и НЕ всяко дете развива проблематични отношения с екраните. 

Важно е като родители да наблюдаваме и вземем цялата картинка в предвид, за да преценим дали детето използва технологиите като полезен инструмент или екранното време повлиява важни аспекти от живота му.

Най-важният въпрос, който да си зададем:

Използва ли детето умисъл в процеса или екраните му служат единствено за забавление?

Когато мозъкът използва префронталния кортекс, има умисъл в процеса, мисловна дейност и реално учене, и това би могло да бъде полезно.

Когато обаче мозъкът използва изцяло лимбичната система, докато е пред екрана, той е изцяло отдаден на емоции и забавление, изпитва трудност да се контролира и приоритизира екраните над всяка друга дейност.

Какво да наблюдаваме, за да преценим дали има нужда да направим корекция в допустимото екранно време

  • Как са очите на детето след екранно време? Зачервени, напрегнати? Може ли да поддържа зрителен контакт?
  • Има ли промяна в съня на детето? Трудно ли му е да заспи, спи ли по-малко, сънува ли кошмари? 
  • Има ли промяна в начина, по който общува със семейството и приятелите? Има ли склонност да предпочита онлайн общуването пред това в реалния живот?
  • Как се справя в училище? Има ли промяна в представянето му, оценките, мотивацията му за учене? 
  • Поддържа ли интереса си към досегашните хобита или първото и може би единственото нещо, което иска да прави в свободното време, е да стои пред екран?
  • Има ли детето достатъчно физическо движение през деня и има ли промяна в хранителните му навици?
  • Успява ли детето да научи нещо практично, използвайки технологиите, което да приложи в реалния живот?

Неща, за които да бъдем особено внимателни:

  • Прекалено превъзбудено ли е детето след екранното време?  Признаци за свръхстимулация могат да бъдат агресия, пристъпи на плач, не може да стои на едно място, предизвикателно поведение, емоционален срив и т.н.
  • Започнало ли е екранното време да измества важните за деня активности – необходими, за да е здраво, за да се справя в училище, общуването със семейство и връстници и т.н.?
  • Търси ли устройството, когато е време за сън
  • Изпитва ли тревога, депресия, агресия, когато устройството не е наблизо? 
  • Показва ли силно раздразнение или агресия, докато е пред устройство? Например, хвърля ли клавиатурата, блъска ли по нея и т.н.