Екранното време предоставя твърде голям обем визуална стимулация за детския, все още развиващ се мозък. Той трябва да работи на пълна скорост, за да обработи целия порой от цветове и движения, които идват към него.
В един момент, когато изключим устройството, мозъкът си казва “УОУ, къде изчезна този поток от информация?” и може да започне да търси подобна визуална стимулация от другаде, за да поддържа нивото си на хиперактивност. Изведнъж децата стават малко по-разтревожени, раздразнени и дори ядосани.
Визуалните промени са толкова много и е напълно разбираемо защо всички образователни дейности, които с толкова старание подготвяме, не предизвикват често интерес у малките.
Колкото по-бързи са визуалните промени в екрана, толкова по-бързо трябва да работи мозъкът, за да поддържа темпото.
След всичкото вълнение и обработка на информация, с които се справя мозъкът, когато отнемете устройството, те са като замаяни/зашеметени , случва се едно когнитивно забавяне.
В едно изследване от 2019г, в което се наблюдават 47 деца между 3 и 5 години, учените откриват, че тези, които надминават едночасовата препоръка за екранно време от ААП и СЗО, имат нарушена цялост на бялото мозъчно вещество. Тези области в мозъка са свързани с езиковото развитие, грамотността, възприемането на образи, умствен контрол и саморегулация. Деца, които прекарвали повече време пред екрана, се справили по-зле с когнитивни тестове и не успявали да възпроизведат информация толкова бързо, колкото децата, които не били превишавали препоръките за екранно време.
Забавленията с екрани могат да причинят когнитивно забавяне, фрустрация, когато се премахне визуалната стимулация, могат да затруднят децата в научаването веднага след премахване на устройството. Когато се опитаме да ги научим на нещо веднага след екранното време, те няма да бъдат способни да възприемат информация толкова бързо, както ако не са били пред екран.
КАКВО МОЖЕМ ДА НАПРАВИМ?
В бебешка възраст ограничете екраните възможно най-много. Видео разговорите с близки хора са изключение.
Когато решите да включите екранно време на детето, установете ясни граници кога, какво, за колко време и на какво устройство ще се гледа. И присъствайте – има огромна разлика между споделеното семейно екранно време, в което общуваме и комуникираме какво се случва на екрана, и оставено само пред устройството дете.
***Разбирам, че е много трудно да ограничим екраните, но ви насърчаваме да вземате информирани решения по темата. Полезна информация и съвети може да научите в нашия сайт, както и на наши събития.
Научете повече на https://offlinekids.bg/
Предстоящи събития: https://offlinekids.bg/events/
Източник: Др Мона Амин
Научното изследване: https://jamanetwork.com/…/jamapediatri…/fullarticle/2754101…