„Не мислиш ли, че децата трябва да са „в час“ с технологиите, за да не изостанат спрямо връстниците си?

#FunFact 1

Когато репортер за “New York Times” пита Стив Джобс (Основател на Apple) „Децата ви сигурно обожават iPad?“, получава най-шокиращия за него отговор. „Децата ми никога не са го ползвали, защото ние ограничаваме достъпа им до технологиите вкъщи.“ По това време дъщерите му са били на 12 и 15 години.

#FunFact 2

Бил Гейтс (Основател на Microsoft) не позволявал на децата си да ИМАТ мобилен телефон докато не навършили поне 14 години, а след това имал строги плавила за употребата им.

#FunFact 3

Те изобщо, ама изобщо не са единствените магнати в технологичния свят, взели това решение.

***

Придържаме се към баланса. 12 години е невъзможна цел в днешно време. Но седя, тропам с пръсти по масата и си мисля защо ние възхваляваме дигиталните устройства, а създателите им… ги държат далеч от децата си.

Но тъй като е съвсем основателно да си задаваме въпроси дали е полезно ограничението и дали няма децата ни да изостаната спрямо връстниците си, бих искала да споделя няколко неща: 

  • Вярвам, че това е напълно неоснователно притеснение, тъй като успехът в образованието се определя от правилното функциониране на фронталния лоб. Ако искаме детето да се справя добре в училище и с поставените му задачи, би трябвало да инвестираме в развиването на способността за учене, а екраните в ранна възраст се явяват пречка за това.
  • Детето ще изостане спрямо връстниците си, ако има силни затруднения с концентрацията, задържане на вниманието, усвояване нови знания, които са най-често срещаните проблеми при ранно и прекомерно екранно време. 
  • Компютърните умения се усвояват пъти по-лесно в сравнение с останали дисциплини – четене, писане, математика. 
  • Дори детето да има идеални компютърни умения, неправилното функциониране на фронталния лоб, причинено отново от ранно или прекомерно екранно време, ще го затрудни по всички учебни дисциплини.
  • За полезност в екранното време на малките деца можем да говорим, когато то се използва като помощно средство в заниманията/комуникацията, а не заместител на присъствието на възрастен. 
И отново искам да попитам…

Не е ли много по-необходимо за децата да научат преди всичко истински важните умения в живота – да общуват свободно, да създават връзки и приятелства, да владеят емоциите си, да развият емпатия, да бъдат креативни, да се справят с проблеми (скуката е идеална възможност за това), да се научат да се адаптират, да са благодарни, да се радват на малките неща в живота, да вярват, да мечтаят…

Не са ли това нещата, от които имаме нужда, за да бъдем успешни и щастливи? И струва ми се, че децата, които успеят да развият тези всъщност така ценни умения, ще живеят много повече в мир със себе си и ще надминат много от своите връстници 🙂

Вижте също: Как да намаля екранното време на детето?

Истинският ми копнеж е ние самите да не забравяме каква красота има в офлайн живота – в живото общуване, приключенията, красотата да изразяваш себе си, да се стремиш към високи върхове. И това толкова да гори в нас, че да го предадем на малките очички, които понякога толкова тихо ни наблюдават и учат от нас за смисъла и ценността на живота.

Бъдете здрави и спокойни – технологиите няма да им се излъзнат… 🙂 

***

Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram и Facebook.

Източници: 

  • https://www.businessinsider.com/screen-time-limits-bill-gates-steve-jobs-red-flag-2017-10
  • Книгата „Рестарт на детския ум“ от Др Виктория Дънкли, ПАН 2018
  • https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mental-wealth/201207/electronic-screen-syndrome-unrecognized-disorder
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/mental-wealth/201402/gray-matters-too-much-screen-time-damages-the-brain

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *