Какво да бъде екранното време на детето ми?

Информацията в тази страница ни е полезна, когато...

  • Не искаме да спираме изцяло екранното време (ЕВ), а само да го вкараме в здравословна рамка.
  • Вторият родител не е съгласен детето да е без ЕВ и търсим компромисен вариант тип “по-малкото зло”.

Какво е екранно време? 

Смартфони, таблети, телевизия, компютри, игрални конзоли, телевизия на заден фон – тоест всичко, което служи за забавление (: 

Видео разговор с роднина, семейна снимка за спомен, намиране на дестинация, която да посетим, или рецепта, която да опитаме заедно, не влизат в това, което разглеждаме като вредно и предразполагащо към развиване на проблеми.

препоръчително Екранно време според възрастта

важно!

Въпреки че СЗО и ААП позволяват въвеждането на екранно време след 18/24 месеца, масово специалисти от цял свят (педагози, психолози, логопеди, педиатри, офталмолози и т.н.) апелират родителите да изчакат, докато детето навърши поне 3 години, за да не бъде възпрепятствано развитието му.

0-18 месеца

  • Препоръчва се бебето да няма екранно време. Изключение може да е кратък видео разговор с роднина, с който виждането на живо е невъзможно.
  • По-добре е да редуваме видео връзка с аудио връзка, за да бъде акцентът върху човека отсреща, а не върху екрана.
  • Препоръчва се хората, които се грижат за детето, също да минимизират времето си пред екрана, за да могат да предоставят комуникацията, от която то се нуждае за правилното си развитие. 

18-24 месеца

  • Малко към никакво екранно време.
  • Препоръчително е, ако решим да запознаем детето си с екраните, да гледаме заедно с него висококачествено образователно съдържание, за да му помагаме да разбира какво вижда.
  • Максимумът е час на ден, като по-малко е по-добре. 

2-5 години

  • Ако решим детето да има ЕВ, то трябва да бъде до час на ден. По-малко е по-добре.
  • За предпочитане е то да бъде през първата част от деня, в активното бодърстване, не когато детето се готви за сън или заспива.
  • Можем да въведем кратки филмчета, съобразени с възрастта и да увеличаваме времето постепенно.
  • Има изследване, което показва, че деца под 2 ½ години не могат да научат нищо от екраните, освен ако не присъства до тях възрастен, с който да комуникират какво виждат на устройството.
  • ААП препоръчват да се предлага планирано екранно време. Те предупреждават, че използването на технологии като стратегия за успокояване може да доведе до проблеми с поставянето на ограничения или неспособността на детето да развие емоционалната си регулация.

6+ години

  • ААП и СЗО са препоръчват екранното време за забавление на деца до 18 годишна възраст да се ограничи до два часа на ден.
  • Детето започва да разбира концепцията на баланса. С наша помощ то може да види как ЕВ да се вмести в личния му график, така че да не бъдат възпрепятствани важни дейности като физическа активност, социализация, образование, съня и т.н.

Няма личност, която да познава децата ни по-добре от нас, техните родители. Личната ни препоръка е да вземете решение какво и колко да бъде екранното време на детето ви на база семейните ви ценности.

Чрез наблюдение и активно слушане можем да открием неговите реални нужди и да не се поддаваме на повърхностни желания или външен натиск.

С добър личен пример, разговори по темата и последователност е възможно да научим децата да използват екраните в здравословни граници и в добър баланс 🙂

Вижте също

Източници: 

https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx 

https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

http://www.healthychildren.org/MediaUsePlan

https://www.aappublications.org/news/2016/10/21/MediaSchool102116

Книгата „Рестарт на детския ум“ от Др Виктория Дънкли, ПАН 2018

  • По-добре е да предложим изтеглено филмче с желаната от нас дължина. Така детето ще види, че екранното време приключва с черен екран – няма да има драма, причинена от рекламни от YouTube или от факта, че филмчето е в кулминация, когато го изключваме. 
  • Можем да използваме часовник със стрелки, за да напомняме на детето колко екранно време му остава като посочваме къде ще стигне стрелката към края му. По този начин ще помогнем на детето да се подготви психически за края на екранното време.