Детство във виртуална реалност?

Джонатан Хайдт е професор по психология в Университета във Вирджиния. Изследванията му са насочени към изучаване на човешката моралност и връзката между моралността и културата. Книгата му Тревожното поколение. Детство във виртуална реалност, която скоро беше издадена и на български език, изследва как рязкото преминаване към дигитализирано, екранно детство е довело до тревожна криза в психичното здраве сред младите хора. Авторът призовава към връщане към реално, социално и самостоятелно детство като ключ към възстановяване на психическата устойчивост на следващите поколения.

Джонатан Хайдт твърди, че голяма обществена промяна — „Голямото преконфигуриране“ на детството — е довела до тревожно нарастване на тревожността, депресията и психичните разстройства сред младите хора, особено при поколението Z
(родени между 1997 и 2012). Тази промяна е предизвикана от бърз и нерегулиран преход от детства, основани на игра и присъствено общуване, към такива, доминирани от смартфони и екрани.

Възходът на детството, доминирано от телефони

Хайдт определя началото на 2010-те години като повратен момент, когато смартфоните, социалните мрежи и постоянната свързаност започват да заменят реалното социално взаимодействие и физическата активност. Основни промени:

  • По-малко свободна, неструктурирана игра и излизане навън
  • Повече време в социални мрежи и пред екрани
  • По-малко сън и намалена концентрация

От 2010 г. насам се наблюдава рязък ръст на тревожността, депресията, самонараняването и самоубийствата — особено сред тийнейджърките. Хайдт подчертава, че това не се дължи на по-добра диагностика, а на фундаментална промяна в средата, в която децата растат. Момичетата са особено засегнати поради емоционално наситената и сравнителна природа на платформи като Instagram и TikTok.

Четирите основи на здравото детство

Хайдт очертава четири ключови елемента, нужни за здравословно развитие:

  1. Самостоятелна игра
  2. Приятелства на живо, лице в лице
  3. Възможност за контролирано излагане на риск
  4. Възможности за развитие на компетентност и автономност

Тези основи са подкопани от живот, доминиран от екрани, и свръхзакрилническо родителство.

Какво можем да направим?

За да се обърне тенденцията, Хайдт призовава:

  • Отлагане на използването на смартфони до 14-годишна възраст;
  • Отлагане на използването на социални мрежи поне до 16-годишна възраст;
  • Възраждане на реалното детство чрез повече игра и самостоятелност;
  • Замяна на времето пред екрана с реални преживявания с приятели и самостоятелни дейности, така че ограниченията върху устройствата да не се усещат като лишение, а като отваряне към свят от възможности;
  • Превръщане на училищата в среда без телефони.

Хайдт много ясно заявява своята позиция: Ако искаме да отгледаме устойчиви, здрави и социално компетентни деца, трябва да преосмислим връзката си с технологиите — и да си върнем детството от хватката на света, управляван от екрани.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *