През 2010г група учени провеждат изследване в отговор на въпроса дали видео предаванията, които се промотират от създателите им като специално разработени за бебета с образователна цел, наистина носят толкова ползи за мъничетата. Те установяват, че малките деца (12-18 месеца), които са гледали редовно образователно видео в продължение на месец, с или без присъствието на родител, не са научили повече думи в сравнение с тези, които не са го гледали изобщо. Най-много нови думи усвоили децата, които учели чрез жива интеракция с техен родител.
В друго изследване учените забелязват, че колкото повече предавания гледат бебета сами, толкова по-малко думи знаят.
Още едно изследване показва, че на малките деца им е трудно да направят връзка между реалния свят и това, което виждат на екрана. В него децата гледат през екран как възрастен крие играчка в стая, а след това са поканени в помещението да я намерят. Две годишните не могат да се справят със задачата за разлика от тези над 2г 6м.
Да оставим настрана научните изследвания и да се вгледаме в света около нас.
- Педагози споделят, че никога не е имало такова забавяне на говорното развитие, каквото се случва сега (включително на 4-5 годишни).
- Родители разказват, че само няколко седмици след преустановяване на екранното време, говора им се е подобрил значително.
- Гледането на филмчета на чужд език помага в най-добрия случай на малките деца да запомнят заучени фрази, а не за научаване на друг език. Необходимо е взаимодействие с друг човек, носител на езика.
- Ако виждате, че детето ви е научило някоя друга дума на английски, ви каня да се запитате дали, ако пред него застане възрастен, който му говори само на английски, ще могат да проведат смислена комуникация?
Насърчаваме ви
- Избягвайте екранното време в ранна бебешка и детска възраст.
- Ако искате детето от малко да усвои повече от един език, учете го чрез жива комуникация. Нищо не побеждава живата комуникация.
- Ако решите да пускате на детето филмчета на друг език, то по-добре да бъде, когато майчиният е до известна степен усвоен.
- Ако държите детето да има екранно време и в ранна детска възраст (което не насърчаваме), бъдете с него и общувайте за това, което се случва на екрана.
***
Предстоящи събития на Офлайн Кидс
Източници:
Линк към изследването с видеото, представяно като образователно
Отрицателна корелация между размера на речника и телевизионно излагане
История на родители, чието дете подобрява говора си след премахване на екранното време