Какво трябва да бъде екранното време на детето ми?

И няколко препоръки за по-здравословна употреба на технологии

Информацията в тази страница ни е полезна, когато...

  • Не искаме да спираме изцяло екранното време (ЕВ), а само да го вкараме в здравословна рамка.
  • Вторият родител не е съгласен детето да е без ЕВ и търсим компромисен вариант тип “по-малкото зло”.

Какво е екранно време? 

Смартфони, таблети, телевизия, компютри, игрални конзоли, телевизия на заден фон – тоест всичко (: 

препоръчително Екранно време според възрастта

0-18 месеца

Препоръчва се бебето да няма екранно време. Изключение може да е кратък видео разговор с роднина, с който виждането на живо е невъзможно. Редувайте видео връзка с аудио връзка, за да бъде акцентът върху човека отсреща, а не върху екрана.

Препоръчва се хората, които се грижат за детето, също да минимизират времето си пред екрана, за да могат да предоставят комуникацията, от която то се нуждае за правилното си развитие. 

18-24 месеца

Малко към никакво екранно време. Препоръчително е, ако решим да запознаем детето си с екраните, да гледаме заедно с него висококачествено образователно съдържание, за да му помагаме да разбира какво вижда. Максимумът е час на ден, като по-малко е по-добре. 

важно!

Въпреки че СЗО и ААП позволяват въвеждането на екранно време след 18 месеца, много специалисти насърчават родителите да изчакат, докато детето навърши поне 3 години, за да не бъде възпрепятствано развитието му.

2-5 години

  • Ако решим детето да има ЕВ, то трябва да бъде до час на ден.
  • За предпочитане е то да бъде през първата част от деня, в активното бодърстване, не когато детето се готви за сън или заспива.
  • Можем да въведем кратки филмчета, съобразени с възрастта и да увеличаваме времето постепенно.
  • Има изследване, което показва, че деца под 2 ½ години не могат да научат нищо от екраните, освен ако не присъства до тях възрастен, с който да комуникират какво виждат на устройството.

6+ години

Предишни публикации на ААП и СЗО са препоръчвали екранното време на деца до 18 годишна възраст да се ограничи до два часа на ден. С още по-голямото навлизане на технологиите обаче, дори в образователната система, последните препоръки на AAП се фокусират повече върху това как се използват технологиите, а не за колко време.

Детето започва да разбира концепцията на баланса. С наша помощ то може да види как ЕВ да се вмести в личния му график.

Необходимо е да се поставят ясни граници, съобразени с физическата му дейност, съня, семейните хранения, училището и приятелите.

Устройството

  • За предпочитане е статичен екран с по-малък размер. Колкото по-голям е дисплеят, толкова по-силна е стимулацията.
  • Безопасно за гледане разстояние е 2-3 пъти по-голямо от диаметъра на екрана или минимум 2.5м.
  • В спалнята на детето няма място за телевизор 🙂
  • Добре е ТВ да не се използва “като фон”.
  • Не се препоръчва безцелна смяна на каналите, както и дистанционното да е в ръцете на детето.
  • Можем да поставим лампа зад екрана, за да намалим зрителния стрес.
  • За да намалим негативното влияние, можем да намалим яркостта на устройството и да се постараем да изравним светлината в помещението с излъчваната от екрана.

Как да направим времето пред екрана по-здравословно и безопасно?

  • Когато вземем решение да включим ЕВ в ежедневието на детето, е добре да планираме предварително какво и кога ще се гледа. Не се препоръчва ЕВ по време на хранене, преди детска градина/училище и преди да е изпълнило домашните си задължения.
  • Не се препоръчва употребата на екран като решение на проблем, награда, успокояващо или разсейващо средство.
  • Добра идея е да предлагаме съдържание, което познаваме. По този начин ще го предпазим от неподходящи за възрастта му или моралните ценности на семейството предавания. Важно е да избягваме филмчета с насилие, твърде визуално стимулиращо съдържание и бързо сменящи се кадри. Бихме могли да предложим филми за природата или по-стари анимационни филми, в които цветовете са по-бледи, а действието – по-бавно.
  • Важно е да има ясни поставени граници за времето пред устройството. Можем да ги напишем/нарисуваме и поставим на видно място.
  • Екранното време не бива да влияе на добрия сън. Употребата на технологии е добре да приключи поне един час преди лягане, а устройството да нощува далеч от детето (това важи с пълна сила и за нас – възрастните).
  • Много добра (и необходима) практика е да определим заедно време без технологии, което да важи за цялото семейство. Това може да е времето на семейната вечеря или ден от уикенда. (#вечербезекрани)
  • Можем да помогнем на детето да се научи да поддържа добър баланс като включим в ежедневието му полезни офлайн активности и общуване с приятели.
  • Добре е да насочим детето към използване на технологиите за полезни дейности – връзка с близки хора, образователно съдържание и приложения, които насърчават креативността, интеракцията и морала.

При по-големите деца, които използват активно собствено устройство и социални мрежи:

  • Да не забравяме да възпитаваме добри обноски – не е учтиво да се гледа в телефона, докато говорим с някой, освен ако не е спешно или разговора не го изисква. Тук като родители е необходимо да го покажем на практика, докато говорим с детето.
  • Необходимо е да се говори за морал във виртуалната среда – уважаване на другите и поверителността на информацията, която имаме за тях, спазването на добър “тон” в интернет комуникацията и т.н.
  • Важно е детето да бъде запознато как да се грижи за своята собствена безопасност – споделяне на лична информация или снимки, както и комуникация и сприятеляване с непознати.

С добър личен пример и последователност е възможно да научим децата да използват екраните в здравословни граници и в добър баланс 🙂

„Екранното време може да се превърне като семейно занимание. Вкъщи му казваме кино вечер. Правим си пуканки, за да е истинско кино, и избираме заедно филм, който да хареса на всички (уж). А каката прави билети за кино прожекцията. Въобще цяло събитие.“

Наталия, майка на 2 деца

Източници: 

https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx 

https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

http://www.healthychildren.org/MediaUsePlan

https://www.aappublications.org/news/2016/10/21/MediaSchool102116

Книгата „Рестарт на детския ум“ от Др Виктория Дънкли, ПАН 2018