Какво да бъде екранното време на детето ми?

Редица научни изследвания и примери от практиката потвърждават, че твърде ранното и прекомерно излагане пред екран оставя негативен отпечатък върху развитието на децата. Използването на устройства в здравословни граници е напълно постижимо и тъй, като малките нямат умения за самоконтрол, наша отговорност.

Какво имаме предвид под "екранно време"? 

  • Всяко устройство с екран – смартфони, таблети, телевизия, компютри, игрални конзоли, телевизия на заден фон и т.н.
  • Всяко занимание, което служи за забавление (: Видео разговор с роднина, семейна снимка за спомен, намиране на дестинация, която да посетим, или рецепта, която да опитаме заедно, не влизат в това, което разглеждаме като вредно и предразполагащо към развиване на проблеми.

Препоръчително екранно време според възрастта

0-3 години

  • Масово специалисти от цял свят апелират в този период детето да няма екранно време, за да не бъде възпрепятствано развитието му.
  • Изключение може да е кратък видео разговор с роднина, с който виждането на живо е невъзможно.
  • Препоръчва се хората, които се грижат за детето, също да минимизират времето си пред екрана, за да могат да предоставят общуването, от което то се нуждае за правилното си развитие. 

3-7 години

  • В тази възраст децата все още нямат нужда от екрани, а от повече движение, свободна игра и общуване с връстници.
  • Ако решим да предложим екран, то е добре да:
    • Ограничим времето пред устройствата до максимум един час на ден, като по-малко е по-добре;
    • Да гледаме заедно с него и разговаряме за това, което се случва на екрана;
    • Да подбираме внимателно съдържанието;
    • Да избягваме да използваме технологиите като стратегия за успокояване, тъй като това може да доведе на по-късен етап до проблеми с поставянето на ограничения или неспособността на детето да развие емоционалната си регулация.

7-12 години

  • Добре е екранното време за забавление да се ограничи до час на ден.
  • През останалото време бихме могли да използваме устройствата по начин, който допринася за развитието в други важни области от живота, като например образованието.
  • Добре е да използваме този период да култивираме в детето разбирането за необходимостта от ограничения и баланс в използването на дигитални технологии.
  • Подходящият момент за закупуване на първото собствено мобилно устройство зависи от степента на израстване на детето и не е свързано с конкретна възраст.
  • Във всеки случай е необходимо инсталирането на приложение за родителски контрол, за да можем да предпазим подрастващите от прекаляване с времето или използването на устройствата по неприемлив за нас начин.

12+ години

  • Детето, вече тийнейджър, се радва на повече свобода. В този момент можем да разчитаме на базовите разбирания за баланс, които сме градили до сега.
  • С наша помощ то може да види как ЕВ може да се вмести в личния му график, така че да не бъдат възпрепятствани важни дейности като физическа активност, социализация, образование, съня и т.н.
  • Добре е да продължаваме да говорим с него за нашите ценности и формирането на цели. Можем да разговаряме редовно как дигиталните технологии биха могли да ни помогнат за постигането им и какви дейности в екрана е добре да ограничим.

С добър личен пример, разговори по темата и последователност

МОЖЕМ

да научим децата да използват екраните в здравословни граници и в добър баланс 🙂