Какво трябва да бъде екранното време на детето ми?

Информацията в тази страница ни е полезна, когато...

  • Не искаме да спираме изцяло екранното време (ЕВ), а само да го вкараме в здравословна рамка.
  • Вторият родител не е съгласен детето да е без ЕВ и търсим компромисен вариант тип “по-малкото зло”.

Какво е екранно време? 

Смартфони, таблети, телевизия, компютри, игрални конзоли, телевизия на заден фон – тоест всичко (: 

препоръчително Екранно време според възрастта

0-18 месеца

Препоръчва се бебето да няма екранно време. Изключение може да е кратък видео разговор с роднина, с който виждането на живо е невъзможно. Редувайте видео връзка с аудио връзка, за да бъде акцентът върху човека отсреща, а не върху екрана.

Препоръчва се хората, които се грижат за детето, също да минимизират времето си пред екрана, за да могат да предоставят комуникацията, от която то се нуждае за правилното си развитие. 

18-24 месеца

Малко към никакво екранно време. Препоръчително е, ако решим да запознаем детето си с екраните, да гледаме заедно с него висококачествено образователно съдържание, за да му помагаме да разбира какво вижда. Максимумът е час на ден, като по-малко е по-добре. 

важно!

Въпреки че СЗО и ААП позволяват въвеждането на екранно време след 18 месеца, много специалисти насърчават родителите да изчакат, докато детето навърши поне 3 години, за да не бъде възпрепятствано развитието му.

2-5 години

  • Ако решим детето да има ЕВ, то трябва да бъде до час на ден.
  • За предпочитане е то да бъде през първата част от деня, в активното бодърстване, не когато детето се готви за сън или заспива.
  • Можем да въведем кратки филмчета, съобразени с възрастта и да увеличаваме времето постепенно.
  • Има изследване, което показва, че деца под 2 ½ години не могат да научат нищо от екраните, освен ако не присъства до тях възрастен, с който да комуникират какво виждат на устройството.
  • По-добре е да предложим изтеглено филмче с желаната от нас дължина. Така детето ще види, че екранното време приключва с черен екран – няма да има драма, причинена от рекламни от YouTube или от факта, че филмчето е в кулминация, когато го изключваме. 
  • Можем да използваме часовник със стрелки, за да напомняме на детето колко екранно време му остава като посочваме къде ще стигне стрелката към края му. По този начин ще помогнем на детето да се подготви психически за края на екранното време.

6+ години

Предишни публикации на ААП и СЗО са препоръчвали екранното време на деца до 18 годишна възраст да се ограничи до два часа на ден. С още по-голямото навлизане на технологиите обаче, дори в образователната система, последните препоръки на AAП се фокусират повече върху това как се използват технологиите, а не за колко време.

Детето започва да разбира концепцията на баланса. С наша помощ то може да види как ЕВ да се вмести в личния му график.

Необходимо е да се поставят ясни граници, съобразени с физическата му дейност, съня, семейните хранения, училището и приятелите.

Вижте също

С добър личен пример и последователност е възможно да научим децата да използват екраните в здравословни граници и в добър баланс 🙂

Източници: 

https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx 

https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

http://www.healthychildren.org/MediaUsePlan

https://www.aappublications.org/news/2016/10/21/MediaSchool102116

Книгата „Рестарт на детския ум“ от Др Виктория Дънкли, ПАН 2018