Споделено от детски психолог Десислава Гунчева

Благодарим на детски психолог Десислава Гунчева за споделеното мнение и опит. С радост споделяме, че тя става част от екипа на “Офлайн Кидс” и тепърва предстои да споделяме нейни материали. 

“Винаги съм била против излагането на децата пред екраните. Обосновката ми е била вредата от самото облъчване. По-късно започнах да чета по темата и се очертаха огромните вреди, които екраните нанасят върху развиващия се детски мозък. 

Позитиви от това детето от раждането да е пред дигитално устройство няма, има само негативи. Литературата вече е пълна с много проучвания правени по въпроса от изследователи от различни нации и континенти и изводът винаги е един и същ: ранното и продължително оставяне на детето пред екрана води до нарушения в развитието му, които се отразяват върху целия му живот. Тревожността, хиперактивността, липсата на концентрация, липсата на желание за комуникация, нарушения сън, забавяне появата на реч, говорните нарушения, затлъстяването, изкривяването, увреденото зрение са само част от проблемите, които екраните причиняват на нашите деца. 

Доста често имам възможността да наблюдавам различията между деца отглеждани от хора и деца отглеждани от екрани. Белезите са осезаеми. Будни, креативни деца, желаещи да общуват, изпитващи наслада от интеракцията с връстници и възрастни, от едната страна и отнесени, бягащи хаотично и говорещи неразбираемо деца от друга. 

Какво да направим, когато сме уморени? 

  • Вместо да предоставим екран, нека просто оставим детето да скучае. Скуката поражда креативност. Трудно е да се устои на изкушението да изберем лесния начин, но не е невъзможно! 
  • Нека бъдем отговорни към живота, които сме създали и да се наслаждаваме на играта с нашите деца. Децата учат основно чрез игра, истинска, реална. Те бързо порастват, ще ни липсват тези няколко години докато са малки. 
  • Всички специалисти занимаващи се с деца алармират за вредите от екраните и предупреждават, че деца под 2-3 годишна възраст не бива изобщо да се поставят пред екран, а до 6 – не повече от час на ден с контролирано съдържание. ”

Вижте нашите престоящи събития тук

***

Научни изследвания по темата:

Masur, E.F., Flynn, V. & Olson, J. (2016). Infants’ background television exposure during play: Negative relations to the quantity and quality of mothers’ speech and infants’vocabulary acquisition, First Language 36(2), 109- 123.

Lissak, G. (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time of children and adolescents. Literature review and case stady. Environmental Research, 164, 149-157

Melchior, M., Barry, K., Cohen, D., Plancoulaine, S., Bernard, J. Y., Milcent, K., Gassama, M., Gomajee, R., & Charles, M. (2022). TV, computer, tablet and smartphone use and autism spectrum disorder risk in early childhood: a nationally-representative study. BMC Public Health, 22

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *