10+ полезни и приятни начина да използваме екраните

Вместо пасивно гледане на анимации, можем да изполваме екранното време по полезен и приятен начин. Напомняме, че през първите 3 години от детето не се препоръчва никакво екранно време.

Виж също: Подходящо ли е дадено дигитално съдържание за детето ми?

ВИРТУАЛНА РАЗХОДКА

Заедно с детето можем да посетим интересни локации из целия свят. Това може да бъде друг град или далечна държава, музей, забележителност или далечно кътче на природата.

Идея: Интересна идея е да си избираме „Държава на седмицата“ и да гледаме заедно видеа, които разкриват най-интересните и исторически дестинации, културата и традициите на страната, изявени личности в любимия ни спорт, да чуем химна и намерим на географската карта и т.н. По този начин се забавляваме, даваме пример за образователен начин да използваме Интернет, а и научаваме факти, които могат да ни вдъхновят и обогатят.

ТВОРЧЕСКИ ПРОЕКТ

Можем заедно да потърсим в онлайн пространството различни идеи за творчески проекти и занимания.

Идея: Можем да наблюдаваме интересите на детето и да потърсим в Интернет идеи как да ги развием или разнообразим. Можем да потърсим например оригами идеи, Pyssla проекти или идеи за ръчно творчество (например: ракети и кораби от подръчни материали и т.н.)

Видеа, подобряващи здравето

Можем да потърсим информация, които да ни научи да се грижим по-добре за здравето си. Такива могат да бъдат например предавания, които насърчават физическата активност. Съществуват например забавни детски тренировки, балет или дори танци, които да ни помогнат да се раздвижим и изразходим излишна енергия.

Идея: Можем да използваме екраните да вдъхновим детето за любим спорт, като потърсим заедно известни личности в тази област и техните най-добри изпълнения, или да го запознаем с техники, които да подобрят собствените му умения.

НАУЧНИ ЕКСПЕРИМЕНТИ

Отновно според интереса, и разбира се съобразено с възрастта на детето, можем да потърсим различни научни експерименти. Съществуват много видеа, които са забавни, бюджетни и не отнемат толкова време, а за детето остава незабравим спомен и безценни уроци от преживяването.

Визуални изкуства

Можем да насърчим използването на технологии за създаване на изображения. По-малките деца биха могли да оцветяват изтеглени от Интернет картинки за оцветяване на любими герои (coloring pages), а по-големите да създават собствени изображения или да обработват снимки.

Идея: Можем да работим заедно по измислена от нас приказка или герой. В началото можем да измислим историята и да я запишем в текстообработваща програма или като аудио версия. След това можем да подкрепим въображението си чрез визуализиране на героите, а защо не и да създадем заедно семпла анимация, slow-motion видео или кратък комикс? Разбира се за финал да го изпратим на баба, дядо и други скъпи за семейството личности.

Научно образователни видеа

Можем да заменим анимациите с кратки научно образователни видеа, съобразени с интересите и възрастта на детето.

Идея: Можем да си планираме споделени NatGeo моменти, в които всеки член от семейството избира интересна за него тема, а след това да гледаме заедно кратки видеа, разкриващи кадри и интересни факти за нея. Това е чудесен подход, който може да ни помогне да предоставим отговори на някои от трудните въпроси, които децата често ни задават.

Образователни видеа на чужд език

Научните изследвания потвърждават, че език се учи чрез двупосочна интеракция с живо същество. Песнички и видеа обаче могат да бъдат чудесно допълнение на комуникацията и уроците, които имаме в реалния живот.

Идея: Можем да учим песничките заедно, а след това да им се наслаждаваме и без необходимостта от екран.

Видео разговор

Когато нямаме възможност да се ангажираме с детето, можем да помолим роднина или приятел да прочете приказка, изпее песен или просто поговори с детето във видео връзка. За по-големмите деца можем да планираме и виртуална среща с приятелско дете, с което виждането на живо е трудно или невъзможно.

Още интересни експерименти

Можем да насърчаваме креативността на детето като му позволим да експериментира със заснемане на снимки, кратки видеа, записване на аудио съобщения и програми за звукообработка, Насърчаване креативността и фокусирането върху значими обекти или събития чрез заснемането на снимки или кратки видеа. При по-големите деца може да включите и обработка.

Екранното време като споделено преживяване

В най-добрият случай можем да превърнем екранното време в споделено преживяване. Това е чудесна възможност да разговаряме с малкото за необходимостта да си поставяме граници, етични норми и грижа за нашата безопасност в дигиталния свят. Можем да го научим да използва технологиите като развива умения, които могат да му бъдат от полза в реалния живот.

Идея: Можем да превърнем филмовите вечери в истинско преживяване – да нарисуваме и „продаваме“ билети, да се заредим с напитки и пуканки и да поканим приятели, в които събитието да се превърне в незабравим спомен!

***

Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram и Facebook.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *