„Аз съм Дарина Герганова и съм логопед от 10 години. В кабинета ми все по-често идват деца, които още от кърмаческа възраст са били оставяни да гледат телевизия.
В кабинета ми дойде момченце на 3г. и 8м., което не разбираше какво се говори на български език, имаше заучени фрази на английски, тъй като от ранна детска възраст е било оставяно часове на ред да гледа BabyTV.
Детето не отговаряше на името си, не го и знаеше, нямаше и потребност да говори. Когато идваше в моя кабинет, беше винаги превъзбудено, искаше постоянно да се сменят дейности и неможех да прикова вниманието му за повече от 5 мин.
Започнахме терапия за преодоляване на дефицитите и с изричната уговорка от страна на майката, че ще сведе до минимум гледането на ТВ.
Процесът беше много труден.
Отне ни много време на мен и на майката да предизвикаме интереса на това момченце. С общи усилия от моя и нейна страна детето започна до имитира част от домашните животни, да разбира прости команди от рода „Стани ,седни ,дай“. Постепенно започна да обогатява речниковия си запас от думи изцяло и само на български език.
Постепенно очният контакт стана по-стабилен, дори започна да ме имитира, слагайки даден предмет под брадичката си с цел да привлече моето внимание и чакайки аз да назова предмета.
Много често зависимите от устройствата деца имат сходна симтоматика с децата от аутистичния спектър. Хиперактивни са, не изпитват потребност да общуват с други деца, нито да говорят.
Телевизята облъчва децата, постоянно сменящите се картини карат децата след това да искат абсолютно същото, постоянно да имат сменящи се дейности, да имат слаба концентрация, неустойчивост на вниманието и хиперактивност.
Призовавам родителите до 3 годишна възраст да ограничават, а ако могат и да не пускат устройства на децата си. Нека има връзка и комуникация между родител-дете на родния /майчиния/ език, които е водещ.“
Благодарим за споделеното от логопед Дарина Герганова!
***
Още истории може да прочетете ТУК.