Как да установя здравословни граници около екранното време? (над 5 години)

  • Децата няма да се бунтуват срещу границите, които са поставили сами. 
  • За да ги научим да поставят сами здравословни граници, можем да им помогнем да осъзнаят кои са важните за тях неща и как да не позволяват на нищо (включително технологиите) да ги ограбят. Можем да комуникираме с тях по темата, да направим заедно списък с неща, които искат да имат в ежедневието си – време с приятели, семейство, игра, спорт, хобита, хигиена и т.н. С по-големите деца можем да поговорим за това какъв искат да бъде животът им след 5 години и на какво трябва да посветят време, за да го постигнат 🙂 Фокусирайки се върху ценностите, можем да им напомним, че технологиите са хубави, но понякога ограбват единствения ни ресурс, който никога не се връща – времето. А ако искаме да станем добри в нещо, каквото и да е то, ще трябва да му посветим време 🙂 
  • Когато имате списъка с важните дейности от деня, може да им помогнете да се научат да планират времето си. Без ясен план много деца са оставени да вземат импулсивни решения, които често включват дигитални устройства. Включете всички дневни занимания в графика за деня. Попитайте детето колко екранно време мисли, че е добре за него, за да има време за всички останали важни неща. Тук е момента, в който то ще си постави само границите 🙂 
  • Споделяйте с децата решенията, които сте взели за собственото си екранно време. Можете например по време на вечеря да споделите, че изключвате звука на телефона и го оставяте настрана, за да не ги разсейва от общуването на масата. Може да споделяте и провалите си по темата и как се учите да се справяте с разсейването от телефона във всяка една ситуация. 
  • Покажете на децата как използвате устройствата за полезни дейности – да проверите времето, да резервирате хотел, да потърсите рецепта. По този начин ще им дадете пример, че устройствата не са средство за забавление и губене на времето, а помощник в ежедневието.
  • Отделете регулярно време за семейството без екрани и го включете в графика си. 
  • Бъдете с тях, когато имат позволено екранно време. Съдействайте им да анализират и мислят критично за видяното и преживяното.
  • Когато избирате какво съдържание да показвате на детето и колко време то да прекарва пред устройството, вземете решение заедно с втория родител. По този начин ще поставите ясни граници на детето и то няма да се обърква от различни изисквания.
  • Отличен помощник за приключване на екранното време е часовникът със стрелки. Ако решите например детето да гледа 30 минути, посочете му докъде ще стигне голямата стрелка, когато дойде моментът за изключване. 5 минути преди края му напомнете, 3 минути преди края го направете отново и на последната минута му кажете, че е време да се изключи екрана. По този начин ще му бъде по-лесно, защото ще има време и възможност да се подготви психически 🙂 
  • Също така можете да изтеглите филмче с подходящо съдържание и дължина, отговаряща на предвиденото време. Когато го пуснете от паметта на устройството, то ще приключи с черен екран, а не с реклама на още епизоди, които да породят в детето силен интерес за още и от там да породят негативни емоции във всички страни.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *