Пречат ли технологиите на проговарянето и защо?

Получих специално запитване относно проблема с говоренето, породен от прекаленото използване на таблет от малко дете. По този повод поканих Логопед Моника Ванчурова да ни отговори на няколко въпроса по темата. Надявам се да ви е полезно 🙂 

Разкажи ни за себе си и своя опит 🙂

Здравейте! Казвам се Моника Ванчурова, на 28 години съм и в момента работя като логопед и ресурсен учител в частно училище в София. Завършила съм Софийски университет със специалност логопедия. Първата ми работа в тази сфера беше като специален педагог в Помощно училище. След това съм работила в детска градина и в частен логопедичен кабинет.

Пречат ли технологиите на проговарянето и защо?

Парадоксът е, че едно от главните предназначения на технологиите, е реализирането и улесняването на комуникацията, а що се отнася до развиването на комуникативни умения при малките деца, те са една от основните пречки. Още след самото раждане, детският мозък се настройва да възприема външните стимулации и постепенно да се нагажда и изгражда адекватни реакции спрямо тях. Сетивността е в процес на развитие – слухът, допирът, обонянието. Те играят основна роля за адаптацията. По-късно се развива и зрението. Като цяло, това е един изключително сензитивен период, в който детският мозък все още не е изградил умението да обработва обемът информация, който едно детско филмче ще му предостави – 24 кадъра в секунда – сами сметнете колко смени на кадъра ще се реализират в рамките на 30 минути. Говорим за силно пренатоварване, което няма как да не окаже негативно влияние върху дейността на мозъка, а оттам да засегне и говорните процеси.

Какви са твоите препоръки за гледането на филмчета в най-ранна възраст?

Далеч съм от мисълта, че трябва да изключим технологиите от живота на нашите деца, след като самите ние ги използваме непрекъснато. За мен истината се крие в баланса. Препоръката ми е да се избягват максимално такъв вид стимули поне до 12 месечна възраст, тъй като, както казахме по-рано, периодът е много сензитивен и трябва да пазим структурата и дейността на детския мозък от пренатоварване и увреда.

Ако все пак родителите вземат решение да пускат филмчета извън тези ограничения, какъв би бил най-добрия избор, за да е възможно по-малко вредно за детето и да не пречи на развитието му?

Да обърнем внимание на занимания, свързани с развитието и упражняването на ВСИЧКИ сетива, които са от решаващо значение за усъвършенстването на когнитивните процеси на децата.

Важни за проговарянето са добър режим на съня, изграждане на хранителни навици, включващи полезна храна, двигателни упражнения – движение, стимулиране на сетивните органи – зрение (проследяване на предмет с поглед), сензорни стимулации, манипулиране на предмети с ръце – развитие на хемисферите на мозъка, всякакви упражнения за фина моторика – нанизване, вгнездяване. И, разбира се, четене на приказки и непрекъснато говорене и обясняване на различните ежедневни ситуации, доколкото е възможно.

Как стоят нещата с филмчета на друг език?

Не съм против филмчетата на друг език, но според мен е добре първо майчиният език да е до известна степен усвоен, за да не настъпи объркване или блокаж. Много често срещаме такъв проблем при децата билингвисти – вкъщи мама е българка, а тате – италианец, карат ми се на български, а помежду си говорят на италиански, например. 🙂

Ако вече има проблем с проговарянето, какво да направи родителя, за да се оправят нещата?

Да ограничи времето пред екраните – вместо 30 минути, нека са 15, а в следващите 15 детето може да нарисува героите, да разкаже за тях, да измисли друг край на филмчето (промяна на сюжет).

Кога е необходимо родителя да потърси професионална помощ?

До 3-годишна възраст, динамиката и развитието на всяко дете е индивидуално. Някои деца вече изговарят всички звукове правилно, при други все още липсват сонорните (Р, л), при трети се наблюдава неправилно произношение при съскави (с, з, ц) или шушкави (ш, ж, ч) звукове.

Ако все още, обаче, липсва говор, детето е в спокойна среда, посещава детска градина и е минал периодът на адаптация (първите 3 месеца), е добре да се обърнете към специалист. Ранната диагностика / превенция е от изключителна важност за по-нататъшното развитие на детето.

Може да свържеш с Моника по мейл или чрез Facebook.

***

Последвай ме в Instagram, Facebook или Youtube, където се стремя да споделям интересни и полезни неща за родители.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *