Според проучване на компанията the Pew Research Center, средно три пъти повече популярни са видеата и снимките на деца под 13г. в социалните мрежи, в сравнение със съдържание, което не включва деца. Най-големите акаунти на деца инфлуенсъри генерират десетки милиони приход на година изцяло в полза на родителите им. През 2019г. най-печелившият детски акаунт е генерирал 26 милиона долара. Начините на родителите да монетизират детското съдържание включват влогове, разопаковане на играчки от децата (продуктово позициониране) и др.
Детският труд в тази област е изцяло нерегулиран от закона, но ето че през 2020г Франция стана първата страна в света, която въведе закон за регулация на детския труд в социалните профили на родителите им. Според новите правила, всяко физическо лице или компания (в т.ч. и родители), която заснема видео или фото съдържание на деца под 16г. с цел печалба, ще трябва да декларира това намерение пред съответната институция, занимаваща се с детски труд, деца актьори и деца модели. Това важи за платформите Youtube, Facebook/Instagram, Tik Tok и др. Законът се състои от няколко ключови точки: регулация на времетраенето на снимачните сесии, защита на дохода в полза на детето и възможността на детето да бъде “забравено” (заличаване на материала от съответната платформа).
Родителите на децата..
…ще трябва да декларират времето на детето прекарано в снимане на съдържание, включително и т.нар. “gray zone” (времето, през което детето извършва ежедневните си дейности, но бива снимано), заложена е горна граница на допустимото време, която зависи от различни фактори, например възраст, училищен график и др.
Законът предвижда по-голямата част от печалбата от детското съдържание в родителските профили да бъде преведена в защитена сметка на името на детето, до която родителите му нямат достъп. Детето може да разполага с процент от тази сума при навършване на пълнолетие. Според новия закон е задължение на рекламодателите да проследят, дали превеждат уговорената цена за рекламата по акаунт на детето.
Платформите ще имат задължението да изтриват детско съдържание, ако детето пожелае, без да е необходимо съгласие от родител.
Предвижданото наказание за всеки неспазил описаните закони е глоба до 75000 евро и до 5 години лишаване от свобода при първо провинение. За рекламодателите заплатили на родителите вместо по защитена сметка на децата, предвижданата глоба е до 3750 евро за всеки клип или снимка с продуктово позициониране.
Какво е Вашето мнение? Съгласни ли сте с тази регулация и бихте ли искали да стане реалност и в България?
***
Автор на рубриката: Тони Иванова
Още статии от рубриката можете да прочетете ТУК.
***
Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram и Facebook.
***
Източници:
https://www.politico.eu/article/france-to-introduce-legal-protection-for-youtube-child-stars/