Пилотно във Франция: закон защитаващ децата, в профилите на родителите си инфлуенсъри

Според проучване на компанията the Pew Research Center, средно три пъти повече популярни са видеата и снимките на деца под 13г. в социалните мрежи, в сравнение със съдържание, което не включва деца. Най-големите акаунти на деца инфлуенсъри генерират десетки милиони приход на година изцяло в полза на родителите им. През 2019г. най-печелившият детски акаунт е генерирал 26 милиона долара. Начините на родителите да монетизират детското съдържание включват влогове, разопаковане на играчки от децата (продуктово позициониране) и др. 

Детският труд в тази област е изцяло нерегулиран от закона, но ето че през 2020г Франция стана първата страна в света, която въведе закон за регулация на детския труд в социалните профили на родителите им. Според новите правила, всяко физическо лице или компания (в т.ч. и родители), която заснема видео или фото съдържание на деца под 16г. с цел печалба, ще трябва да декларира това намерение пред съответната институция, занимаваща се с детски труд, деца актьори и деца модели. Това важи за платформите Youtube, Facebook/Instagram, Tik Tok и др. Законът се състои от няколко ключови точки: регулация на времетраенето на снимачните сесии, защита на дохода в полза на детето и възможността на детето да бъде “забравено” (заличаване на материала от съответната платформа).

Родителите на децата..

…ще трябва да декларират времето на детето прекарано в снимане на съдържание, включително и т.нар. “gray zone” (времето, през което детето извършва ежедневните си дейности, но бива снимано), заложена е горна граница на допустимото време, която зависи от различни фактори, например възраст, училищен график и др.

Законът предвижда по-голямата част от печалбата от детското съдържание в родителските профили да бъде преведена в защитена сметка на името на детето, до която родителите му нямат достъп. Детето може да разполага с процент от тази сума при навършване на пълнолетие. Според новия закон е задължение на рекламодателите да проследят, дали превеждат уговорената цена за рекламата по акаунт на детето.

Платформите ще имат задължението да изтриват детско съдържание, ако детето пожелае, без да е необходимо съгласие от родител.

Предвижданото наказание за всеки неспазил описаните закони е глоба до 75000 евро и до 5 години лишаване от свобода при първо провинение. За рекламодателите заплатили на родителите вместо по защитена сметка на децата, предвижданата глоба е до 3750 евро за всеки клип или снимка с продуктово позициониране.

Какво е Вашето мнение? Съгласни ли сте с тази регулация и бихте ли искали да стане реалност и в България?

***

Автор на рубриката: Тони Иванова

Още статии от рубриката можете да прочетете ТУК.

***

Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram и Facebook.

***

Източници:

https://www.loc.gov/item/global-legal-monitor/2020-10-30/france-parliament-adopts-law-to-protect-child-influencers-on-social-media/

https://www.politico.eu/article/france-to-introduce-legal-protection-for-youtube-child-stars/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *