Погледнах през прозореца и видях моето малко пораснало момиченце, което току що се прибираше с приятелчетата с тротинетката си от училище. Влезе развълнувана, отвори раницата си и извади една малка книжка:
“Виж, мамо.” каза тя развълнувана.
“Имам си здравен паспорт на откривателя, започвам да го попълвам веднага”.
След като обърна няколко странички от “паспорта” и отбеляза щрихи в тях ми го подаде и с гордост заяви, че иска дори и когато вали да ходи пеш до училище, както и да прекарва повече време навън, когато е свободна. Тази моментна променя във възгледите ѝ (особено рязката промяна на отношението ѝ към дъжда) ме учуди.
Реших да надникна в малката чудновата книжка. На първата ѝ страничка имаше снимка на Владимира, с адрес и дата на раждане, изглеждаше като истински паспорт, училището, в което учеше, както и изброени любимите предмети, храна, спорт, игра, животно и хоби.
Съдържанието включваше как да постигнем подобряване на жизнения стандарт на детето в училищна възраст в следните направления:
- хранене;
- движение;
- развлечение;
- използване на медиите и електронните устройства;
- околна среда;
- хигиена.
Към всеки от разделите имаше отделни подтеми и скала с точки, доколко детето изпълнява изискванията по тях. Времето за попълване на паспорта е между 4 и 6 седмици. Т.е. за това време се очакваше, че с постоянство, упоритост и подкрепа детето може да замени и/или премахне някои вредни навици и да включи добри практики в ежедневието си. А ако успее да се справи, родителите може да го възнаградят в края на това пътешествие към промяната към по-добро. С Влади решихме, че ще купим така желаната настолна игра “Играта на живота”.
Ден след ден Владимира разлистваше с ентусиазъм страничките на здравния паспорт. Нека да открехна врата и към отделните подтеми.
- Храненето – за всеки, който ежедневно е активен и се учи е необходима качествена храна, за да се зареди с нови сили. Съществуват храни и напитки, които могат да те поддържат енергичен и в отлично здраве и такива, които могат да те карат да се чувстваш слаб и отпаднал. Тук децата трябва да събират точки, ако закусват вкъщи нещо здравословно преди училище, дали пият достатъчно вода, дали ядат определено количество зеленчуци и плодове, колко печива и десертчета с индустриална захар, вредни чипсове и сокове приемат, колко често приготвят и споделят храна със семейството си.
- Движение – наред с храненето активното движение на чист въздух прави мускулите ни по-силни, по-концентрирани и по-здрави. И най-вече споделената разходка или игра ни правят щастливи. Тук целта е децата да събират точки, когато отиват на и се връщат от училище пеш/с колело/тротинетка, когато прекарват в игри повече от час навън, когато правят излети, плуват, танцуват. За различните класове има посочени упражнения, които да бъдат изпълнени в определена последователност и повторения.
- Развлечение – почивката, освобождаването на напрежението и умората са важни за умствената дейност – как да се справим с умората и психическото натоварване след училище, преди да напишем домашните и преди сън. Тук са описани методи за медитация.
- Медиите и употребата на електронни устройства – компютрите, таблетите, смартфоните са част от ежедневието ни. От една страна те ни дават възможност да се свързваме с хората, да учим нови неща и да имаме достъп до всякаква информация по всяко време. Но и отнемат голяма част от енергията и времето ни. Децата събират точки, когато в даден ден не гледат телевизия и не използват електронно устройство с цел игри или социални медии, директно еднократно получават 20 точки, ако нямат или премахнат телевизора от детската стая.
- Околна среда – когато се грижим за света, който ни заобикаля и за природата, то в дългосрочен план тя ще ни се отблагодари – подготви храната си сам или с помощта на мама в кутийка за храна, без найлонови торбички и ненужни опаковки, използвай термос за вода, а не пластмасови бутилки, пази водата – винаги спирай крана, когато сапунисваш ръцете си или докато миеш зъбите си, разделяй боклука. Описани са идеи как да допринесем за благото на заобикалящия ни свят (да построим хотел за насекоми, да посадим дърво/цвете, да направим разходка с акция събиране на отпадъци и други), както и децата да споделят свои идеи или методи.
- Хигиена – чистота (редовното миене на ръцете и зъбите, както и къпането) пази не само нас и околните от болести, но и ни кара да се чувстваме по-добре, поддържаният външен вид е от голямо значение за нашето настроение и самооценка.
Останах положително изненадана от имплементираната в училищата идея. Карайки децата да се замислят върху значението на елементарни дейности от ежедневието и същевременно тяхното огромно значение и влияние върху цялостния начин на живот и развитие. Владимира приключи успешно своето пътешествие и съм щастлива, че именно тази малка книжка я мотивира да промени по своя воля някои от вредните навици, които имаше преди това. Вече обръща внимание на това колко вода пие, дали е яла зеленчуци и плодове и съзнателно прави избора на банан пред гумено мече, въпреки че също от време на време прибягва и до тях, което също намирам за нормално в тази възраст, важното е да бъде в рамките на разумните количества и честота на консумация.