Как да се справя със собствената си зависимост към екрана?

Децата следват личен пример, а не забрани. Това е основна причина да изпитваме вина за собствената си привързаност към екраните. Разбира се, работните ангажименти могат да бъдат неотложни, но можем ли да направим нещо за безцелното скролване и непрестанното разсейване с телефона, когато всъщност имаме желание да правим нещо по-полезно? 

Споделям няколко идеи от моя личен опит.

  1. Наблюдавайте себе си. Открийте причината да посягате толкова често към телефона – дали е скука, бягство от негативни мисли/чувства, запълване на липса (от чувство за свързаност с други хора например). Истинското справяне с причината ще отмахне необходимостта от справяне със симптома. 
  2. Почистете  телефона от всичко, което ви разсейва, не отговаря на ценностите, ограбва времето ви и/или предизвиква стрес 🙂 
  3. Определете си време за социални мрежи. Може да бъде конкретно време от деня, съобразено с важните задачи в графика, или просто времеви лимит. По този начин си подаряваме спокойствието, че ще бъдем там, но в рамката, която сами сме избрали. 
  4. Ръчен часовник – Освен, че може да придаде стил на външния ни вид, избавя от необходимостта да извадим телефона и да бъдем разсеяни от новите известия. 
  5. Настройка на известията. Тази стъпка може да отнеме първоначално малко време, но след това ще ни спести постоянни и излишни разсейвания, за които плащаме скъпо. Аз заглушавам групови чатове и изключвам известия, които не са ми важни. 
  6. Анализ – Самите социални мрежи имат опция Your activity за проверка на времето, което прекарваме в тях. Много пъти не осъзнаваме, че сме загубили ценни часове в безсмислено скролване или в игрички, а именно това е времето, за което се оплакваме, че винаги ни липсва, и използваме като оправдание, че не се обаждаме на близките си, не се грижим за здравето си и не следваме мечтите си.
  7. Ако прецените, откъснете се от социалните мрежи за кратък период от време – няколко дни, седмица, месец. Аз съм го правила два пъти за по 30 дни. Волята ми беше силна и нуждата ме накара да намеря заместители – започвах да се чувам по-често с приятели и да творя с ръцете си. И двата пъти в края на месеца положих воля да се върна, единствено заради каузата Офлайн Кидс, но с лимит на позволеното време 🙂 

Споделете в коментарите вашите начини за справяне с екранната зависимост 🙂 

Тези дни завършвам книгата “Вниманието” (@izdatelstvoraketa). Препоръчвам я с две ръце за всеки, който иска да разбере защо сме толкова податливи на разсейване и как да го “хакнем”. Авторът дава толкова много практични идеи и насоки, някои от които се припокриват с горе-изброените ми открития 🙂 

Бъдете здрави!

***

Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram и Facebook.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *