Предлагаме ви лесна стратегия, която работи всеки път. Тествайте я и се свържете с нас, за да ни се похвалите за успеха.
- Избираме какво ще се гледа (този инструмент ще ви помогне в избора на съдържание). Важно е продължителността на видеото да е точно толкова, колкото искаме детето да прекара пред екрана. Ако желанието ни е детето да гледа 30 минути, но му пуснем по-дълго филмче, екранното време най-вероятно ще приключи в някой интересен или кулминационен момент и е съвсем нормално то да изяви желанието си да разбере какво се случва по-натам.
- Изтегляме предаването на харддиска на устройството, вместо да го зареждаме директно от Интернет. По този начин то ще приключи с черен екран, а не с примамливи реклами и предложения за други видеа, които да породят в детето силен интерес за още и от там – негативни емоции във всички страни.
- Извикваме детето и му показваме на часовник със стрелки докъде ще стигне голямата стрелка, когато приключи екранното време. Тази визуализация е изключително полезна, за да подсигури на детето правилната нагласа.
- Изговаряме заедно какво ще правим след екранното време – добре е да имаме план, дори рутина, за нещо много забавно и приятно за детето. Целта е да създадем в него асоциация за нещо приятно, когато изключим устройството, вместо очакването, че отново ще му е скучно.
- Пускаме филмчето и гледаме заедно с детето. При по-малките деца за ползи от екранното време можем да говорим единствено, когато сме активно ангажирани в разговори върху съдържанието.
- 5 минутки преди края на екранното време даваме на пауза и поканваме детето да погледне часовника. Напомняме, че остава малко време. Това ще помогне на детето да се подготви психически за финала. Ако не сме имали възможност да гледаме през цялото време, сега е моментът да се присъединим и да започнем разговор по темата, да помогнем на малкото да се върне в реалността. Можем да предложим питие, нещо за хапване, за да започнем да задействаме физическото, да събуждаме тялото.
- На финала, ако детето е по-малко, можем да помахаме за “чао” на героите и да приберем устройството извън полезрението на детето. Сега е моментът да спазим обещанието си за забавно време заедно с малкото.
Ако детето настоява за още, можем и е важно:
- Да покажем, че вярваме в поставените от нас граници. Да покажем на детето кога ще може пак да гледа;
- Да не даваме място за преговори, но с емпатия и топлина в гласа;
- Да се опитаме да разберем причината детето да иска още време пред екрана.
- Възможно ли е съдържанието да е било твърде стимулиращо? Следващия път можем да изберем предаване, в което действието се развива с по-бавно темпо.
- Може би просто иска още време с любимите си герои? Книжка, пъзел, играчка с тях може да се окаже добра алтернатива.
***
Ако ви интересуват теми като родителство, игрите и здравословно и осъзнато използване на технологиите, не пропускайте да последвате Offline Kids в Instagram, Facebook, YouTube и Spotify.