Най-важното, което трябва да знаем за гейминга

Наръчник за родителя, учителя, специалиста

наръчник за видео игри/гейминг
Информацията в тази страница ще Ви е полезна, когато...
  • Желаете да се информирате относно влиянието на видео игрите върху подрастващите
  • Търсите кратка, ясна и практична информация  по темата
  • Сте родител на геймър или учител

С цел да ви улесним и да ви помогнем да намерите точната информация, от която се нуждаете, сме оформили информацията в няколко подтеми. Можете да преминете през всички или да се насочите към конкретна.

 

Децата се нуждаят от самостоятелност и право на свобода на избора. Когато един подрастващ расте в силно контролираща среда или получава регулярни сигнали, че не се справя добре, е съвсем разбираемо да иска да се обърне към такава, в която може да почувства свобода на действието и изразяването си. За разлика от физическия свят, децата се радват на огромна свобода онлайн.

Теорията за допаминова зависимост предполага, че повечето пристрастявания са причинени от неспособността на мозъка да произведе допамин по естествен начин, без наличието на веществото или съдържанието, към което е пристрастена личността.

Видеоигрите имитират видове атаки върху сетивата, на които нашата нервна система и хормони въздействат, скачайки до състояние на хипервъзбуда и задействайки вродения механизъм за защита “Бий се или бягай”. 

мозъкът на геймъра привиква към високата стимулация и постоянното забавление. Степо бързо развива непоносимост към скуката и постоянно търси любимото забавление. 

При подрастващи, които играят видео игри, се наблюдават също неспособност за управление на емоциите и потискане на импулсите, ниска проява на толерантност и търпение, физически и словесни избухвания, емоционални изблици

Краткосрочната ни задача е да поставим ясни граници на времето за видео игри и съдържанието, както и да следим за спазването им. Успоредно с това имаме дългосрочната мисия да помогнем на детето да се научи да използва устройствата осъзнато, целенасочено и да поставя свои собствени здравословни правила за употреба.

Автори

  • Александрина Георгиева – създател на „Офлайн кидс“, програмист, сертифициран OUTDOOR инструктор, учител по Информационни технологии.
  • Ели Мантовска – консултант, коуч и обучаващ с над 22 години стаж в сферата на обученията, знанието и междуличностните взаимоотношения, бъдещ детски психолог.
  • Марина Грибачева – психолог с интереси както в областта на психичното здраве, усещането за успех и благополучие, така и върху травмата и факторите, които са в основата на психичните заболявания и разстройства.
  • Христина Филипова – детски психолог
  • Калейдоскоп дизайн – дизайн и стилистика